Екоучилища
МЕТОДОЛОГИЯ
Програмата „Екоучилища“ обхваща 7 задължителни елемента, наречени стъпки, които всяко училище може да възприеме като методология за работа:
1. Създаване на Екокомитет.
Екокомитетът организира и направлява дейностите на училището. Състои се от ученици, учители, помощен персонал, родители, представители на местната власт.
Еко-комитет има за задача да:
- Гарантира, че цялото училище е запознато с програма „Екоучилища“ ;
- Поеме водеща роля в извършване на екологичния преглед;
- Гарантира, че на всички в училищната общност е представена възможност за участие във вземане на решения (доколкото е възможно);
- Осигури връзка между ученици, учители, старши управленски екип и цялата училищна общност;
- Поеме водеща роля в изготвяне на План за действие;
Броят на членовете на екoкомитета, къде и колко често ще се срещат, се решава от всяко училище, въпреки че ние препоръчваме срещите и обсъждането да са поне веднъж на 2 месеца. Екокомисиите трябва да водят регистър на решенията и протоколите от заседанията трябва да бъдат докладвани на педагогически заседания.
2. Екологичен преглед – наблюдение на околната среда и установяване на нейното състояние.
Преглед или оценка на влиянието на училището върху околната среда. Учениците активно участват в тези дейности, които включват определяне на степента на замърсяване на училищния двор с отпадъци, консумацията на вода и енергия, както и проверка на неефективността на инфраструктурата.
Какво трябва да включва екологичното проучване?
То трябва да обхваща основните теми: енергия, замърсяване, отпадъци / рециклиране, вода, транспорт,здравословен живот, биологично разнообразие, зелени площи и гражданско образование. Екологичния преглед представлява отговор на въпроси относно екологосъобразните дейности, както и участието на учениците.
3. План за действие.
Информацията от екологичния преглед се използва за определяне на приоритетите и създаването на план за действие, който поставя изпълними и реалистични цели, задачи и срокове за подобряване на екологичните показатели на специфични проблеми.
Разработване на план за действие:
- Обсъдете резултатите от екологичния преглед. Изберете по кои от основните теми желаете да работите: вода, енергия, зелени площи и т.н.
- Обсъдете какви действия могат да предприемат за подобряване на тези теми и проблеми. Например, ако искате да постигнете икономия на енергия и вода, прегледайте сметките за комунални услуги, измервателните уреди, броя на оставените да светят осветителни тела, броя на капещите кранове.
- Решете каква ще бъде вашата мярка за успех. Уверете се, че действията, които ще предприемете водят до резултат, който може да се измери. Например, ако сте решили да се справите с енергията, вашата мярка може да се изразява в намаляване на сметките за енергия в училище.
- Определете срокове за всяко действие. Искате ли да постигнете целта си до няколко седмици, до края на срока / години, или в по-дългосрочен план?
- Определете хората, които да бъдат отговорни за всяко действие. Това може да са ученици, служители или някой друг в рамките на училищната общност.
Изгответе вашия план за действие. Не бъдете прекалено амбициозна в целите, които сте си поставили. Неспазването на определени цели или срокове може да бъде демотивиращо. Уверете се, че цялото училище ще участва в реализирането на действията и директорът подкрепя плана ви за действие.
4. Основните теми и дейностите свързани с тях трябва да се включат в учебното съдържание и да бъдат предложени на учениците в часовете по различните учебни предмети.
Изучаване на темите “Вода”, “Енергия”, “Зелени площи” и “Отпадъци” се изучават в клас от по-голяма част от учениците.
Цялото училище трябва да бъде включено в практически дейности като пестене на енергия, вода, рециклиране, намаляване на отпадъците.
5. Контрол и оценяване.
Създава сигурност, че има прогрес при постигането на целите, че се извършват промени в плана за действие ако се налага, за постигане на успех.
За да разберете дали успешно сте осъществили целите, заложени в плана си за действие, трябва да наблюдавате и оценявате напредъка си. Освен, че ви позволява да прецените успеха на дейностите си и да планирате необходимите промени, непрекъснатия процес на наблюдение ще ви помогне да се поддържа интерес към програмата във вашето училище.
Вашите методи на наблюдение зависят от целите и критериите за измерване, определени в плана за действие, както от възрастта и възможностите на учениците и служителите. Вие може да разгледате:
- показанията на измервателните уреди, за да се покаже въздействието на дейностите за пестене на вода и енергия;
- оценката на състоянието на отпадъците, за да се разберат ефектите от дейностите по намаляване на отпадъците, рециклиране и др.;
- изчисляване на финансови икономии от сметките, за да покажете въздействието на инициативите за пестенето на вода и енергия;
- впечатления от промените, които са настъпили сред ученици, служители, жители, местната общност;
- снимките - преди, по време и след дейностите, като нагледно доказателство в подкрепа на вашите постижения.
6. Популяризиране на идеите и дейностите чрез средствата за масова информация.
Това директно въвежда Местен Дневен Ред 21 в училище, тъй като родителите, местните власти и бизнеса се запознават с дейностите по програмата и стават съпричастни. Училищата трябва да осъществят контакти с различни организации и да черпят от техния опит.
7. Екокод.
Всяко училище създава свой Екокод – позиция и отношение към ценностите и целите, които учениците се стремят да постигнат.
Наградата „Зелен флаг“, с който се удостоява училище или детска градина, осъществили успешно седемте стъпки, е екологичен знак за активно и значимо участие в Програма “Екоучилища”. Наградата се връчва от ФЕО чрез националната програма.
Програма „Екоучилища“ E-mail: petya_j@yahoo.com
Програми „Син флаг“, Учим за гората“ и „Зелен ключ“
E-mail: skgbg2000@yahoo.com
Българско Движение „Син флаг“
гр. Поморие 8200
ул. "Васил Левски" 1А
E-mail: bulblueflag@yahoo.com